Przyszedł czas na inwestora – firma transportowa 2019-02-20T21:00:23+00:00
Strategie Dla Biznesu / Prawdziwe historie biznesowe / Przyszedł czas na inwestora – firma transportowa

Przyszedł czas na inwestora – firma transportowa

Czasem pojawienie się inwestora w firmie to konieczność, bo bez dodatkowego kapitału nie byłby możliwy dalszy jej rozwój. Czasem wynika to z chęci stopniowego wycofania się dotychczasowego właściciela ze swojego biznesu. Powodów może być wiele. Zawsze jednak gdy zapada decyzja o pozyskaniu kogoś, kto wesprze działalność zewnętrznym kapitałem, właściciel firmy musi się do tego odpowiednio przygotować. Tego typu działania są trochę jak zaloty – i nie można tu pozwolić sobie na to, by działać jak nieśmiała nastolatka na pierwszej randce 🙂 Trzeba znać swoje atuty i je odpowiednio wyeksponować.

Z jakim problemem zgłosił się klient (firma transportowa)?

Firma transportowa działa na rynku od dłuższego czasu, ma grono stałych klientów, stosunkowo mocną pozycję wśród konkurentów i wiele planów na przyszłość. Do ich realizacji potrzebny jest jednak zastrzyk kapitału, który może pozyskać tylko znajdując zewnętrzne źródło inansowania. Organizacja jest jednak wewnętrznie nieuporządkowana, a sami właściciele przyznają, że nie wiedzą, od czego zacząć poszukiwania.

Jakie zmiany wspólnie wprowadziliśmy?

  • Zaczęliśmy od przekształcenia działalności gospodarczej w osobę prawną.
  • Następnie opracowaliśmy harmonogram procesu inwestycyjnego i spisaliśmy zadania, jakie muszą być wykonane, by zakończył się on sukcesem. Wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań i terminy, w jakich powinny być one zakończone.
    Wspólnie wybraliśmy pośrednika, mającego zająć się przeprowadzeniem transakcji.
  • Przeprowadziliśmy due diligence czyli szczegółowe badanie różnych obszarów działalności firmy transportowej. Zbadaliśmy m.in. jej organizację, finanse, marketing, strategię sprzedażową, aktywa itp. Zebrany materiał posłużył do przygotowania odpowiednich materiałów informacyjnych o firmie.

Jakie były rezultaty takich działań?

Uporządkowana wewnętrznie firma stała się bardziej przejrzysta dla właścicieli. Dzięki due diligence zyskali oni dodatkową wiedzę zarówno na temat wyników finansowych, rentowności i efektywności, jak też zidentyfikowali i nazwali swoje słabe i mocne strony oraz zagrożenia i szanse rynkowe.

Powstał profesjonalny materiał informacyjny, który z powodzeniem może być rozesłany do potencjalnych zainteresowanych. Właściciele firmy transportowej, jak i sama organizacja, są odpowiednio przygotowani do rozpoczęcia całego procesu.