Przyszedł czas na inwestora – firma transportowa 2019-02-24T13:45:49+01:00
Strategie Dla Biznesu / Prawdziwe historie biznesowe / Przyszedł czas na inwestora – firma transportowa

Przyszedł czas na inwestora – firma transportowa

Czasem pojawienie się inwestora w firmie to konieczność, bo bez dodatkowego kapitału nie byłby możliwy dalszy jej rozwój. Czasem wynika to z chęci stopniowego wycofania się dotychczasowego właściciela ze swojego biznesu. Powodów może być wiele. Zawsze jednak gdy zapada decyzja o pozyskaniu kogoś, kto wesprze działalność zewnętrznym kapitałem, właściciel firmy musi się do tego odpowiednio przygotować. Tego typu działania są trochę jak zaloty – i nie można tu pozwolić sobie na to, by działać jak nieśmiała nastolatka na pierwszej randce 🙂 Trzeba znać swoje atuty i je odpowiednio wyeksponować.

Z jakim problemem zgłosił się klient (firma transportowa)?

Firma transportowa działa na rynku od dłuższego czasu, ma grono stałych klientów, stosunkowo mocną pozycję wśród konkurentów i wiele planów na przyszłość. Do ich realizacji potrzebny jest jednak zastrzyk kapitału, który może pozyskać tylko znajdując zewnętrzne źródło inansowania. Organizacja jest jednak wewnętrznie nieuporządkowana, a sami właściciele przyznają, że nie wiedzą, od czego zacząć poszukiwania.

Jakie zmiany wspólnie wprowadziliśmy?

  • Zaczęliśmy od przekształcenia działalności gospodarczej w osobę prawną.
  • Następnie opracowaliśmy harmonogram procesu inwestycyjnego i spisaliśmy zadania, jakie muszą być wykonane, by zakończył się on sukcesem. Wyznaczyliśmy osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań i terminy, w jakich powinny być one zakończone.
  • Wspólnie wybraliśmy pośrednika, mającego zająć się przeprowadzeniem transakcji.
  • Przeprowadziliśmy due diligence czyli szczegółowe badanie różnych obszarów działalności firmy transportowej. Zbadaliśmy m.in. jej organizację, finanse, marketing, strategię sprzedażową, aktywa itp. Przeanalizowaliśmy koszty tej firmy transportowej. Zebrany materiał posłużył do przygotowania odpowiednich materiałów informacyjnych o firmie, także takich jak konkretny biznesplan firmy transportowej.

Jakie były rezultaty takich działań?

Uporządkowana wewnętrznie firma stała się bardziej przejrzysta dla właścicieli. Dzięki due diligence zyskali oni dodatkową wiedzę zarówno na temat wyników finansowych, rentowności i efektywności, jak też zidentyfikowali i nazwali swoje słabe i mocne strony oraz zagrożenia i szanse rynkowe.

Powstał profesjonalny materiał informacyjny, który z powodzeniem może być rozesłany do potencjalnych zainteresowanych. Właściciele firmy transportowej, jak i sama organizacja, są odpowiednio przygotowani do rozpoczęcia całego procesu.