Blog 2018-12-18T16:56:47+01:00

Blog

601.2020

7 sposobów na to, by szybko stracić swoich klientów

Jak szybko stracić swoich klientów? Klient to Twój żywiciel. Bez niego Twoja firma nie istnieje, bo ktoś przecież musi kupować Twoje produkty i usługi. Dla siebie ich nie tworzysz. Są jednak takie mikro i małe firmy, które zupełnie o tym zapominają. Inwestują czas, pomysły i pieniądze w marketing, by przyciągnąć nowych klientów jednak swoim zachowaniem sprawiają, że żaden z nich nie wiąże się z firmą na dłużej. Jakie to są zachowania? Co sprawia, że zamiast być prawdziwym rekinem biznesu, stajesz się odstraszaczem klientów?

1812.2019

Zasada czystego biurka – niepotrzebny wymysł RODO czy niezwykle przydatny gwarant bezpieczeństwa danych?

Zasada czystego biurka w Twojej firmie Niektórzy twierdzą, że jak masz na biurku, tak masz i w głowie. Jeśliby przyjąć tę zasadę za zgodną z rzeczywistością, niewskazana byłaby ani przesadna czystość, ani stosy papierów i innych szpargałów. Zwolennicy czystego, dobrze zorganizowanego biurka uważają, że taka przestrzeń sprzyja większej efektywności pracy. Inni dowodzą, że “artystyczny nieład” sprzyja kreatywności. RODO z kolei wyniosło zasadę czystego biurka do rangi ważnego narzędzia w walce o bezpieczeństwo danych. Jak to jest z tym biurkiem? Wymagać czy nie wymagać go od pracowników?

812.2019

Jak “wychować” sobie prawnika?

Prawnik - obsługa małych i średnich firm Są takie sprawy, w których jeśli sam nie masz wykształcenia prawniczego ani też nie masz możliwości zatrudnienia prawnika w strukturach swojej firmy, musisz sięgnąć po wsparcie osoby z zewnętrznej kancelarii prawnej. Życie biznesowe potrafi zaskakiwać różnymi niespodziankami. Możesz próbować radzić sobie sam, sięgać po wzory dokumentów krążące w internecie (radzimy podchodzić do nich z dużą rezerwą) lub po prostu udawać, że problem w ogóle nie zaistniał (też tak się niestety zdarza). Jednak sprawny i komunikatywny prawnik może pomóc ci nie tylko poukładać codzienną, firmową rzeczywistość, ale także wyjść obronną ręką z różnych trudnych, czasem konfliktowych sytuacji, jakie mogą przydarzyć się w Twoich relacjach z kontrahentami, dostawcami czy urzędami.

2311.2019

Czy trudno jest prowadzić firmę w Polsce?

Po co zakładać własną firmę? Telewizyjne reklamy produktów bankowych, leasingowych czy telekomunikacyjnych pokazują uśmiechniętą panią Zosię czy pana Juliana, którzy uszczęśliwieni nowym kredytem, autem w leasingu czy abonamentem telefonicznym, odnoszą spektakularne sukcesy w zdobywaniu lokalnych rynków. Czy rzeczywistość polskiego przedsiębiorcy jest tak różowa i cukierkowa? Niestety nie. Obok całego szeregu codziennych, biznesowych wyzwań (takich jak pozyskiwanie klientów, zarządzanie ludźmi, zapewnienie odpowiedniej jakości produktu czy usługi, nierzetelni kontrahenci itd), radzić sobie trzeba także z zawiłymi przepisami prawnymi, które do tego często się zmieniają, rosnącą biurokracją, skomplikowanymi systemy rozliczeń i raportowania czy opieszałością sądów. Raporty przygotowywane przez różne instytucje rysują obraz polskiej rzeczywistości, który nie zachęca do decyzji o prowadzeniu własnego biznesu. Z drugiej strony, statystyki dotyczące liczby zakładanych firm mogą świadczyć o dużym optymizmie i braku obaw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jak to jest z tym naszym krajowym podwórkiem, jeśli chodzi o warunki dla zakładania i rozwoju biznesu?

2408.2019

Jak radzić sobie z maruderami w biurze?

Jak radzić sobie z maruderami w pracy? Uwielbia siać defetyzm w zespole i głośno krytykować wszystko i wszystkich. Najczęściej jego destrukcyjne zachowania pojawiają się w sytuacjach nieformalnych - na przerwie na papierosa, przy lunchu, za plecami szefa. Konsekwentnie swoim zachowaniem podkopuje morale każdego, czasem nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Maruder - jeśli pojawia się w zespole - skutecznie zatruwa atmosferę dzień po dniu. Jak sobie z nim poradzić? Jeśli chcesz mieć sprawnie działający zespół, to nie zamiataj tego pod dywan. Takie ognisko zapalne może spowodować prawdziwy pożar.

3107.2019

Pracodawco, czy dzwonisz do pracownika w czasie jego urlopu?

Kontakt z pracownikiem podczas urlopu | Strategie dla BiznesuWg Monitora Rynku Pracy, w trakcie urlopu telefon służbowy odbiera niemal co drugi Polak, a do pracowej skrzynki mailowej zagląda co trzeci. Nawet jeśli część tych osób robi to z własnej woli (bo chcą być na bieżąco) bądź z przyzwyczajenia, to i tak pozostaje jeszcze bardzo duża grupa pracowników, w przypadku której takie zachowanie wynika przede wszystkim z presji ze strony pracodawcy związanej z koniecznością pozostawania z nim w kontakcie. Pracodawco - zakłócasz urlop swoim pracownikom, oczekując od nich bycia w gotowości i odbierania telefonów od Ciebie? Pracowniku - czy szef niepokoi Cię telefonami, gdy jesteś na wakacjach? Dzwonić, czy nie dzwonić? Odbierać, czy nie odbierać? Punkt widzenia oczywiście jak zawsze zależy od punktu siedzenia. Przepisy dotyczące kontaktu z pracownikiem w czasie urlopu nie pozostawiają żadnych wątpliwości w tym zakresie. A jaka jest Twoja opinia na ten temat?

1707.2019

Rekrutacyjne wpadki czyli jak uniknąć błędów poszukując pracownika – część 2

Poszukiwanie pracownika | Strategie dla biznesuJeszcze niedawno, gdy stopa bezrobocia sięgała nawet 20%, proces poszukiwania pracownika w niektórych firmach przypominał nieco casting do programu typu talent show. Dziś rekrutacja staje się naprawdę poważnym wyzwaniem. By znaleźć pracownika, trzeba się czasem porządnie wysilić. Warto więc nie psuć pierwszego wrażenia już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Jakich błędów unikać? Oto kilka podpowiedzi.

3006.2019

Rekrutacyjne wpadki czyli jak uniknąć błędów poszukując pracownika – część 1

Najczęściej popełniane błędy w procesie rekrutacji - część 1 | Strategie dla BiznesuTaka potrzeba może urodzić się już w momencie tworzenia firmy lub dopiero po pewnym czasie, gdy sam już nie dajesz rady ogarniać całościowo swojego biznesu, bo zaczyna szybko się rozwijać. Mowa tutaj o potrzebie powiększenia zespołu i zatrudnienia dodatkowych pracowników. Wydawałoby się, że rekrutacja, selekcja i dobór to coś niezwykle prostego do przeprowadzenia i każdy sobie z nią doskonale poradzi. Czy tak faktycznie jest? Nie do końca, a świadczą o tym błędy, które popełniają rekruterzy. Przyjrzyjmy się tym, które występują najczęściej.

1905.2019

Jak napisać wezwanie do zapłaty i dlaczego w ogóle warto je wysyłać?

Jak napisać wezwanie do zapłaty? | Strategie dla BiznesuPolacy nie należą do zbyt terminowych płatników. Potwierdza to wiele badań i raportów, publikowanych cyklicznie przez różne instytucje, np. KRD czy BIG Infomonitor. Z publikacji tych płynie niestety smutny wniosek. Jesteśmy narodem, który co prawda lubi przypisywać sobie sporo pozytywnych cech, jednakże rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Zdecydowanie mniej różowo. Z tego powodu warto sięgać po różne narzędzia, dzięki którym zwiększysz prawdopodobieństwo otrzymania pieniędzy od Twoich kontrahentów, za sprzedane im towary czy usługi. Jednym z nich jest wezwanie do zapłaty.

2903.2019

Feedforward czy feedback?

Feedback czy feedforward - które narzędzie komunikacji wybraćŁatwiej pokazać ludziom, jak coś zrobić lepiej niż udowadniać, że nie mają racji, prawda? Na gruncie tej idei prof. Marshall Goldsmith (uznany za jednego z najważniejszych myślicieli z branży zarządzania z 2015 roku) stworzył koncepcję feedworwardu, który może służyć nie tylko jako skuteczne narzędzie komunikacji, ale także silne narzędzie pomagające rozwijać właściwe zachowania pracowników.

2303.2019

Jak skutecznie… zdemotywować pracowników działu sprzedaży

Co demotywuje pracowników sprzedaży? - Strategie dla Biznesu Spadek morale, efektywność bliska podłogi, sprzedaż leci na łeb na szyję… W Twojej głowie budzi się alarm. “Czy moi sprzedawcy to lenie, czy może jakoś trzeba ich zmotywować, by poczuli ogień?” - myślisz. Zanim jednak sięgniesz po różne metody motywowania, zastanów się najpierw, w czym tkwi problem. Często bywa tak, że tkwi on nie w Twoich ludziach, ale w Twoim stylu zarządzania. Możesz skutecznie demotywować swoich pracowników, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Sprawdź, czy nie to właśnie Ty nie jesteś tego typu menedżerem.

2502.2019

3 sposoby na to jak sobie poradzić z zatorami płatniczymi w małej firmie

Jak poradzić sobie z zatorami płatniczymi? Strategie dla BiznesuZatory płatnicze to zmora, która spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Są one dotkliwe zarówno dla dużych, jak i małych firm. Jednak to mikro i mali przedsiębiorcy odczuwają je najboleśniej. W ich przypadku nawet jedna niespłacona faktura o wartości kilku tysięcy złotych może doprowadzić do zachwiania płynności finansowej, a kilka niespłaconych - nawet do upadłości. Jak więc sobie radzić z zatorami płatniczymi i zapobiegać ich powstawaniu w przyszłości? Mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.

1002.2019

5 destrukcyjnych, złych nawyków, które obniżają Twoją efektywność jako menedżera

5 złych nawyków, które przeszkadzają Ci być dobrym menedżeremZłe i destrukcyjne nawyki menedżerów, zamiast budować, psują wizerunek, wpływają na nietrafne decyzje, przeszkadzają zespołowi a często i całej firmie. Wyrobić je w sobie łatwo, trudniej wykorzenić. Szczególnie dlatego, że często są wyrabiane nieświadomie i wiążą się z pewnego rodzaju psychiczną nagrodą. I z wielu nawet nie zdajemy sobie sprawy. Chcesz się dowiedzieć, jakie destrukcyjne zachowania mogą obniżać efektywność Twoją i Twojej firmy? Zapraszamy do lektury.

2701.2019

Nowy pracownik na pokładzie czyli 10 najczęściej popełnianych błędów w onboardingu

Onboarding czyli wdrażanie nowego pracownika do pracy w firmieMożesz przywitać nowego pracownika w Twojej firmie tak, by od pierwszego dnia w pracy czuł podekscytowanie jak przed długą podróżą. Możesz także zepsuć wszystko już na samym początku i na własne życzenie pełną zapału i optymizmu osobę zmienić w kogoś, kto szybko zacznie rozglądać się za nowym miejscem pracy. Jak wygląda onboarding w Twojej firmie? Sprawdź, czy nie popełniasz jednego z 10 najczęstszych błędów.

1001.2019

Jak poradzić sobie z toksyczną osobą w firmie?

Jak poradzić sobie z toksycznym pracownikiemToksyczność niejedno ma imię i różne może przybierać formy. Agresywne zachowania, nadmierna rywalizacja, manipulowanie lub inny, denerwujący wszystkich dookoła styl bycia - to tylko niektóre z nich. Jak sobie poradzić z taką trudną, toksyczną osobą, która ma destrukcyjny wpływ na Twój zespół i (czasem także) całą firmę? Oto kilka podpowiedzi, które pomogą Ci zmierzyć się z problemem.

2712.2018

Toksyczny pracownik – cała prawda o tym, jak wpływa na Twoją firmę

Toksyczni ludzie w pracy - jak sobie radzić z toksycznym pracownikiemCzasem sieje zamęt niepostrzeżenie i podstępnie, więc przez długi czas nawet nie wiesz, że problem narasta. Czasem mocno zaznacza swoją obecność, jawnie wkładając kij w mrowisko. Toksyczny pracownik. Bez względu na to, jaki typ toksyczności prezentuje, skutki jego działania najczęściej przypominają te, jak po przejściu tsunami. Jak sobie radzić z wkurzającymi, toksycznymi ludźmi w pracy?

1911.2018

Dlaczego komplikujemy sobie nawzajem życie czyli językowy bełkot nadal rządzi

Co zrobić, by być zrozumianym? Zasady skutecznej komunikacjiZabawmy się w skojarzenia. Co Ci jako pierwsze przyjdzie do głowy, gdy usłyszysz “list z urzędu” albo “pismo od prawnika”? Najprawdopodobniej pomyślisz: bełkot, trudne słowa, wielokrotnie złożone zdania i “generalnie jak w czeskim filmie czyli nikt nic nie wie”. Prawda? A jest przecież kilka prostych zasad, których stosowanie może sprawić, że teksty będą bardziej jasne i czytelne. Że zrozumie je nie tylko specjalista, ale także labrador. Sprawdź, czy je znasz.

511.2018

Szef zasypany niechcianymi mailami

Szef zasypany niechcianymi mailamiCo Ci przychodzi do głowy, gdy słyszysz hasło “niechciane maile”? Zapewne spam, prawda? Mailingi, którymi nie jesteś zainteresowany. Newslettery, na które się nie zapisywałeś. Reklamy specyfików, dzięki którym cudownie poprawisz swoją potencję. Czy korespondencja od Twoich pracowników może stać się spamem? Oczywiście. I to najczęściej na Twoje własne życzenie. Wtedy na przykład, gdy oczekujesz otrzymywania kopii DW wszystkich maili wysyłanych przez Twój zespół. Łatwo się wtedy mocno “zakopać”... Tak jak na przykład Pani Prezes firmy X. 400 maili dziennie do przeczytania, rozmowy przez komunikator z pracownikami siedzącymi za ścianą i… doba skurczyła się tak, że na rozwiązywanie biznesowych problemów nie starczało już czasu. A może by tak zamiast komunikatora spotkać się z pracownikiem, a zamiast oczekiwać kopii każdego maila DW - zaufać mu i dać określoną decyzyjność?

2210.2018

Palacze w Twojej firmie – „palący” problem finansowy

Palenie papierosów w pracyKażdy zapalony przez Twojego pracownika papieros, to średnio kwadrans zmarnowanego czasu pracy w ciągu dnia. W dodatku jest to czynność silnie społeczna, więc najczęściej palacze wychodzą “na dymka” parami lub w większych grupach. Sprawdzałeś kiedyś, ile Cię to kosztuje? Może warto… Bo z Twojego punktu widzenia, ważniejsze niż to, że palenie szkodzi zdrowiu jest to, że jest dla Ciebie i Twojej firmy po prostu bardzo kosztowne.

2709.2018

Po co zakładać własną firmę?

Po co zakładać własną firmę? Nie ma dobrych i złych powodów założenia własnej firmy. Każdy z nich może dać przysłowiowego “kopa” do działania i stać się impulsem do tego, by wkroczyć na ścieżkę biznesowej kariery. Nawet jeśli się go nie ma - to doświadczenie można zdobyć, a zarządzania się nauczyć. Czasem to mocno zaboli, czasem pójdzie jak po płatku. Jednak na pewno - jeśli zamierzasz założyć własną firmę - przyda Ci się spora dawka zdrowego rozsądku, dystansu do siebie, świadomości przynajmniej podstawowych biznesowych mechanizmów oraz dobry pomysł.

1208.2018

Wzloty i upadki czyli firma nie zawsze trwa wiecznie

Powody likwidacji własnej firmyZłość? Radość? Ulga? A może poczucie klęski? Jakie emocje mogą pojawić się podczas podejmowania decyzji o likwidacji własnej firmy? Bez względu na rzeczywistą przyczynę, która stawia Cię w obliczu takiej decyzji, sytuacja taka może być dla Ciebie mocno niekomfortowa. I wiązać się z wieloma różnymi stanami emocjonalnymi. W dodatku bardzo często tymi o negatywnym zabarwieniu. Wiadomo - własna firma jest trochę jak własne dziecko. Chuchasz na nią, dmuchasz, chcesz by się rozwijała jak najlepiej. I gdy przychodzi taki moment, że z jakiegoś powodu nie możesz już jej prowadzić dalej, może być naprawdę ciężko poukładać to sobie w głowie. Jak sobie z takimi decyzjami radzą polscy przedsiębiorcy? Jakie emocje odczuwają? Zobacz wyniki badania, jakie przeprowadziła Corsaria sp. z o.o. w czerwcu br.

3007.2018

Zmiana – czy aby zawsze na lepsze?

Jak zarządzać zmianą w firmie?Czym jest dla Ciebie zmiana? Złem wcielonym, którego za wszelką cenę trzeba unikać, bo burzy poczucie bezpieczeństwa? Czy inspirującą przygodą, dzięki której można sięgnąć po “nowe”? Czy Twoja strefa komfortu jest szczelnie zamknięta i na wycieczki poza nią nie pozwalasz sobie nawet wtedy, gdy kupujesz kolejną bryzę papieru do biura? Czy też raczej należysz do tych, którzy w zmianie dostrzegają ożywczy powiew i - gdy nadchodzi - są podekscytowani jak przed długą podróżą? Zmiana... Masz w sobie siły i motywację, by sięgać po coś więcej, niż stagnacja?

1807.2018

Dlaczego boimy się prostych rozwiązań?

Proste rozwiązania trudnych problemów, jajko kolumba, węzeł gordyjskiWyobraź sobie, że przed Tobą jest trudny problem do rozwiązania. Jak do tego podchodzisz? Kombinujesz? Sprawdzasz opcje? Sięgasz po coraz bardziej wyrafinowane i skomplikowane środki? Czy wybierasz metodę najprostszą i najłatwiejszą do zastosowania? Niestety najczęściej “proste" odrzucamy na samym początku. Dlaczego? Bo prawdopodobnie mamy głęboko (zapewne trochę ze względu na to, co wpajano nam kiedyś w szkole) zakorzenione, że prosto znaczy źle i nieprofesjonalnie.

2506.2018

Strategia “gorącego kartofla” czyli co się dzieje, gdy nie rozdzielasz odpowiedzialności

Przerzucanie odpowiedzialności z pracownika na pracownikaGorącego ziemniaka nikt nie chce złapać gołymi rękami. Bo parzy w palce. Bo to nieprzyjemne. Bo lepiej odrzucić go na bok lub podrzucić komuś innemu. Tak samo jest z odpowiedzialnością. Jeśli nie została przydzielona do konkretnej osoby, potrafi “parzyć” równie mocno jak kartofel. I nic w tym dziwnego, że Twoi pracownicy chętnie przerzucać ją będą z biurka na biurko. Jak temu zapobiec?

601.2020

7 sposobów na to, by szybko stracić swoich klientów

Jak szybko stracić swoich klientów? Klient to Twój żywiciel. Bez niego Twoja firma nie istnieje, bo ktoś przecież musi kupować Twoje produkty i usługi. Dla siebie ich nie tworzysz. Są jednak takie mikro i małe firmy, które zupełnie o tym zapominają. Inwestują czas, pomysły i pieniądze w marketing, by przyciągnąć nowych klientów jednak swoim zachowaniem sprawiają, że żaden z nich nie wiąże się z firmą na dłużej. Jakie to są zachowania? Co sprawia, że zamiast być prawdziwym rekinem biznesu, stajesz się odstraszaczem klientów?

1812.2019

Zasada czystego biurka – niepotrzebny wymysł RODO czy niezwykle przydatny gwarant bezpieczeństwa danych?

Zasada czystego biurka w Twojej firmie Niektórzy twierdzą, że jak masz na biurku, tak masz i w głowie. Jeśliby przyjąć tę zasadę za zgodną z rzeczywistością, niewskazana byłaby ani przesadna czystość, ani stosy papierów i innych szpargałów. Zwolennicy czystego, dobrze zorganizowanego biurka uważają, że taka przestrzeń sprzyja większej efektywności pracy. Inni dowodzą, że “artystyczny nieład” sprzyja kreatywności. RODO z kolei wyniosło zasadę czystego biurka do rangi ważnego narzędzia w walce o bezpieczeństwo danych. Jak to jest z tym biurkiem? Wymagać czy nie wymagać go od pracowników?

812.2019

Jak “wychować” sobie prawnika?

Prawnik - obsługa małych i średnich firm Są takie sprawy, w których jeśli sam nie masz wykształcenia prawniczego ani też nie masz możliwości zatrudnienia prawnika w strukturach swojej firmy, musisz sięgnąć po wsparcie osoby z zewnętrznej kancelarii prawnej. Życie biznesowe potrafi zaskakiwać różnymi niespodziankami. Możesz próbować radzić sobie sam, sięgać po wzory dokumentów krążące w internecie (radzimy podchodzić do nich z dużą rezerwą) lub po prostu udawać, że problem w ogóle nie zaistniał (też tak się niestety zdarza). Jednak sprawny i komunikatywny prawnik może pomóc ci nie tylko poukładać codzienną, firmową rzeczywistość, ale także wyjść obronną ręką z różnych trudnych, czasem konfliktowych sytuacji, jakie mogą przydarzyć się w Twoich relacjach z kontrahentami, dostawcami czy urzędami.

2311.2019

Czy trudno jest prowadzić firmę w Polsce?

Po co zakładać własną firmę? Telewizyjne reklamy produktów bankowych, leasingowych czy telekomunikacyjnych pokazują uśmiechniętą panią Zosię czy pana Juliana, którzy uszczęśliwieni nowym kredytem, autem w leasingu czy abonamentem telefonicznym, odnoszą spektakularne sukcesy w zdobywaniu lokalnych rynków. Czy rzeczywistość polskiego przedsiębiorcy jest tak różowa i cukierkowa? Niestety nie. Obok całego szeregu codziennych, biznesowych wyzwań (takich jak pozyskiwanie klientów, zarządzanie ludźmi, zapewnienie odpowiedniej jakości produktu czy usługi, nierzetelni kontrahenci itd), radzić sobie trzeba także z zawiłymi przepisami prawnymi, które do tego często się zmieniają, rosnącą biurokracją, skomplikowanymi systemy rozliczeń i raportowania czy opieszałością sądów. Raporty przygotowywane przez różne instytucje rysują obraz polskiej rzeczywistości, który nie zachęca do decyzji o prowadzeniu własnego biznesu. Z drugiej strony, statystyki dotyczące liczby zakładanych firm mogą świadczyć o dużym optymizmie i braku obaw związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Jak to jest z tym naszym krajowym podwórkiem, jeśli chodzi o warunki dla zakładania i rozwoju biznesu?

2408.2019

Jak radzić sobie z maruderami w biurze?

Jak radzić sobie z maruderami w pracy? Uwielbia siać defetyzm w zespole i głośno krytykować wszystko i wszystkich. Najczęściej jego destrukcyjne zachowania pojawiają się w sytuacjach nieformalnych - na przerwie na papierosa, przy lunchu, za plecami szefa. Konsekwentnie swoim zachowaniem podkopuje morale każdego, czasem nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Maruder - jeśli pojawia się w zespole - skutecznie zatruwa atmosferę dzień po dniu. Jak sobie z nim poradzić? Jeśli chcesz mieć sprawnie działający zespół, to nie zamiataj tego pod dywan. Takie ognisko zapalne może spowodować prawdziwy pożar.

3107.2019

Pracodawco, czy dzwonisz do pracownika w czasie jego urlopu?

Kontakt z pracownikiem podczas urlopu | Strategie dla BiznesuWg Monitora Rynku Pracy, w trakcie urlopu telefon służbowy odbiera niemal co drugi Polak, a do pracowej skrzynki mailowej zagląda co trzeci. Nawet jeśli część tych osób robi to z własnej woli (bo chcą być na bieżąco) bądź z przyzwyczajenia, to i tak pozostaje jeszcze bardzo duża grupa pracowników, w przypadku której takie zachowanie wynika przede wszystkim z presji ze strony pracodawcy związanej z koniecznością pozostawania z nim w kontakcie. Pracodawco - zakłócasz urlop swoim pracownikom, oczekując od nich bycia w gotowości i odbierania telefonów od Ciebie? Pracowniku - czy szef niepokoi Cię telefonami, gdy jesteś na wakacjach? Dzwonić, czy nie dzwonić? Odbierać, czy nie odbierać? Punkt widzenia oczywiście jak zawsze zależy od punktu siedzenia. Przepisy dotyczące kontaktu z pracownikiem w czasie urlopu nie pozostawiają żadnych wątpliwości w tym zakresie. A jaka jest Twoja opinia na ten temat?

1707.2019

Rekrutacyjne wpadki czyli jak uniknąć błędów poszukując pracownika – część 2

Poszukiwanie pracownika | Strategie dla biznesuJeszcze niedawno, gdy stopa bezrobocia sięgała nawet 20%, proces poszukiwania pracownika w niektórych firmach przypominał nieco casting do programu typu talent show. Dziś rekrutacja staje się naprawdę poważnym wyzwaniem. By znaleźć pracownika, trzeba się czasem porządnie wysilić. Warto więc nie psuć pierwszego wrażenia już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej. Jakich błędów unikać? Oto kilka podpowiedzi.

3006.2019

Rekrutacyjne wpadki czyli jak uniknąć błędów poszukując pracownika – część 1

Najczęściej popełniane błędy w procesie rekrutacji - część 1 | Strategie dla BiznesuTaka potrzeba może urodzić się już w momencie tworzenia firmy lub dopiero po pewnym czasie, gdy sam już nie dajesz rady ogarniać całościowo swojego biznesu, bo zaczyna szybko się rozwijać. Mowa tutaj o potrzebie powiększenia zespołu i zatrudnienia dodatkowych pracowników. Wydawałoby się, że rekrutacja, selekcja i dobór to coś niezwykle prostego do przeprowadzenia i każdy sobie z nią doskonale poradzi. Czy tak faktycznie jest? Nie do końca, a świadczą o tym błędy, które popełniają rekruterzy. Przyjrzyjmy się tym, które występują najczęściej.

1905.2019

Jak napisać wezwanie do zapłaty i dlaczego w ogóle warto je wysyłać?

Jak napisać wezwanie do zapłaty? | Strategie dla BiznesuPolacy nie należą do zbyt terminowych płatników. Potwierdza to wiele badań i raportów, publikowanych cyklicznie przez różne instytucje, np. KRD czy BIG Infomonitor. Z publikacji tych płynie niestety smutny wniosek. Jesteśmy narodem, który co prawda lubi przypisywać sobie sporo pozytywnych cech, jednakże rzeczywistość wygląda nieco inaczej. Zdecydowanie mniej różowo. Z tego powodu warto sięgać po różne narzędzia, dzięki którym zwiększysz prawdopodobieństwo otrzymania pieniędzy od Twoich kontrahentów, za sprzedane im towary czy usługi. Jednym z nich jest wezwanie do zapłaty.

2903.2019

Feedforward czy feedback?

Feedback czy feedforward - które narzędzie komunikacji wybraćŁatwiej pokazać ludziom, jak coś zrobić lepiej niż udowadniać, że nie mają racji, prawda? Na gruncie tej idei prof. Marshall Goldsmith (uznany za jednego z najważniejszych myślicieli z branży zarządzania z 2015 roku) stworzył koncepcję feedworwardu, który może służyć nie tylko jako skuteczne narzędzie komunikacji, ale także silne narzędzie pomagające rozwijać właściwe zachowania pracowników.

2303.2019

Jak skutecznie… zdemotywować pracowników działu sprzedaży

Co demotywuje pracowników sprzedaży? - Strategie dla Biznesu Spadek morale, efektywność bliska podłogi, sprzedaż leci na łeb na szyję… W Twojej głowie budzi się alarm. “Czy moi sprzedawcy to lenie, czy może jakoś trzeba ich zmotywować, by poczuli ogień?” - myślisz. Zanim jednak sięgniesz po różne metody motywowania, zastanów się najpierw, w czym tkwi problem. Często bywa tak, że tkwi on nie w Twoich ludziach, ale w Twoim stylu zarządzania. Możesz skutecznie demotywować swoich pracowników, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Sprawdź, czy nie to właśnie Ty nie jesteś tego typu menedżerem.

2502.2019

3 sposoby na to jak sobie poradzić z zatorami płatniczymi w małej firmie

Jak poradzić sobie z zatorami płatniczymi? Strategie dla BiznesuZatory płatnicze to zmora, która spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. Są one dotkliwe zarówno dla dużych, jak i małych firm. Jednak to mikro i mali przedsiębiorcy odczuwają je najboleśniej. W ich przypadku nawet jedna niespłacona faktura o wartości kilku tysięcy złotych może doprowadzić do zachwiania płynności finansowej, a kilka niespłaconych - nawet do upadłości. Jak więc sobie radzić z zatorami płatniczymi i zapobiegać ich powstawaniu w przyszłości? Mamy dla Ciebie kilka podpowiedzi.

1002.2019

5 destrukcyjnych, złych nawyków, które obniżają Twoją efektywność jako menedżera

5 złych nawyków, które przeszkadzają Ci być dobrym menedżeremZłe i destrukcyjne nawyki menedżerów, zamiast budować, psują wizerunek, wpływają na nietrafne decyzje, przeszkadzają zespołowi a często i całej firmie. Wyrobić je w sobie łatwo, trudniej wykorzenić. Szczególnie dlatego, że często są wyrabiane nieświadomie i wiążą się z pewnego rodzaju psychiczną nagrodą. I z wielu nawet nie zdajemy sobie sprawy. Chcesz się dowiedzieć, jakie destrukcyjne zachowania mogą obniżać efektywność Twoją i Twojej firmy? Zapraszamy do lektury.

2701.2019

Nowy pracownik na pokładzie czyli 10 najczęściej popełnianych błędów w onboardingu

Onboarding czyli wdrażanie nowego pracownika do pracy w firmieMożesz przywitać nowego pracownika w Twojej firmie tak, by od pierwszego dnia w pracy czuł podekscytowanie jak przed długą podróżą. Możesz także zepsuć wszystko już na samym początku i na własne życzenie pełną zapału i optymizmu osobę zmienić w kogoś, kto szybko zacznie rozglądać się za nowym miejscem pracy. Jak wygląda onboarding w Twojej firmie? Sprawdź, czy nie popełniasz jednego z 10 najczęstszych błędów.

1001.2019

Jak poradzić sobie z toksyczną osobą w firmie?

Jak poradzić sobie z toksycznym pracownikiemToksyczność niejedno ma imię i różne może przybierać formy. Agresywne zachowania, nadmierna rywalizacja, manipulowanie lub inny, denerwujący wszystkich dookoła styl bycia - to tylko niektóre z nich. Jak sobie poradzić z taką trudną, toksyczną osobą, która ma destrukcyjny wpływ na Twój zespół i (czasem także) całą firmę? Oto kilka podpowiedzi, które pomogą Ci zmierzyć się z problemem.

2712.2018

Toksyczny pracownik – cała prawda o tym, jak wpływa na Twoją firmę

Toksyczni ludzie w pracy - jak sobie radzić z toksycznym pracownikiemCzasem sieje zamęt niepostrzeżenie i podstępnie, więc przez długi czas nawet nie wiesz, że problem narasta. Czasem mocno zaznacza swoją obecność, jawnie wkładając kij w mrowisko. Toksyczny pracownik. Bez względu na to, jaki typ toksyczności prezentuje, skutki jego działania najczęściej przypominają te, jak po przejściu tsunami. Jak sobie radzić z wkurzającymi, toksycznymi ludźmi w pracy?

1911.2018

Dlaczego komplikujemy sobie nawzajem życie czyli językowy bełkot nadal rządzi

Co zrobić, by być zrozumianym? Zasady skutecznej komunikacjiZabawmy się w skojarzenia. Co Ci jako pierwsze przyjdzie do głowy, gdy usłyszysz “list z urzędu” albo “pismo od prawnika”? Najprawdopodobniej pomyślisz: bełkot, trudne słowa, wielokrotnie złożone zdania i “generalnie jak w czeskim filmie czyli nikt nic nie wie”. Prawda? A jest przecież kilka prostych zasad, których stosowanie może sprawić, że teksty będą bardziej jasne i czytelne. Że zrozumie je nie tylko specjalista, ale także labrador. Sprawdź, czy je znasz.

511.2018

Szef zasypany niechcianymi mailami

Szef zasypany niechcianymi mailamiCo Ci przychodzi do głowy, gdy słyszysz hasło “niechciane maile”? Zapewne spam, prawda? Mailingi, którymi nie jesteś zainteresowany. Newslettery, na które się nie zapisywałeś. Reklamy specyfików, dzięki którym cudownie poprawisz swoją potencję. Czy korespondencja od Twoich pracowników może stać się spamem? Oczywiście. I to najczęściej na Twoje własne życzenie. Wtedy na przykład, gdy oczekujesz otrzymywania kopii DW wszystkich maili wysyłanych przez Twój zespół. Łatwo się wtedy mocno “zakopać”... Tak jak na przykład Pani Prezes firmy X. 400 maili dziennie do przeczytania, rozmowy przez komunikator z pracownikami siedzącymi za ścianą i… doba skurczyła się tak, że na rozwiązywanie biznesowych problemów nie starczało już czasu. A może by tak zamiast komunikatora spotkać się z pracownikiem, a zamiast oczekiwać kopii każdego maila DW - zaufać mu i dać określoną decyzyjność?

2210.2018

Palacze w Twojej firmie – „palący” problem finansowy

Palenie papierosów w pracyKażdy zapalony przez Twojego pracownika papieros, to średnio kwadrans zmarnowanego czasu pracy w ciągu dnia. W dodatku jest to czynność silnie społeczna, więc najczęściej palacze wychodzą “na dymka” parami lub w większych grupach. Sprawdzałeś kiedyś, ile Cię to kosztuje? Może warto… Bo z Twojego punktu widzenia, ważniejsze niż to, że palenie szkodzi zdrowiu jest to, że jest dla Ciebie i Twojej firmy po prostu bardzo kosztowne.

2709.2018

Po co zakładać własną firmę?

Po co zakładać własną firmę? Nie ma dobrych i złych powodów założenia własnej firmy. Każdy z nich może dać przysłowiowego “kopa” do działania i stać się impulsem do tego, by wkroczyć na ścieżkę biznesowej kariery. Nawet jeśli się go nie ma - to doświadczenie można zdobyć, a zarządzania się nauczyć. Czasem to mocno zaboli, czasem pójdzie jak po płatku. Jednak na pewno - jeśli zamierzasz założyć własną firmę - przyda Ci się spora dawka zdrowego rozsądku, dystansu do siebie, świadomości przynajmniej podstawowych biznesowych mechanizmów oraz dobry pomysł.

1208.2018

Wzloty i upadki czyli firma nie zawsze trwa wiecznie

Powody likwidacji własnej firmyZłość? Radość? Ulga? A może poczucie klęski? Jakie emocje mogą pojawić się podczas podejmowania decyzji o likwidacji własnej firmy? Bez względu na rzeczywistą przyczynę, która stawia Cię w obliczu takiej decyzji, sytuacja taka może być dla Ciebie mocno niekomfortowa. I wiązać się z wieloma różnymi stanami emocjonalnymi. W dodatku bardzo często tymi o negatywnym zabarwieniu. Wiadomo - własna firma jest trochę jak własne dziecko. Chuchasz na nią, dmuchasz, chcesz by się rozwijała jak najlepiej. I gdy przychodzi taki moment, że z jakiegoś powodu nie możesz już jej prowadzić dalej, może być naprawdę ciężko poukładać to sobie w głowie. Jak sobie z takimi decyzjami radzą polscy przedsiębiorcy? Jakie emocje odczuwają? Zobacz wyniki badania, jakie przeprowadziła Corsaria sp. z o.o. w czerwcu br.

3007.2018

Zmiana – czy aby zawsze na lepsze?

Jak zarządzać zmianą w firmie?Czym jest dla Ciebie zmiana? Złem wcielonym, którego za wszelką cenę trzeba unikać, bo burzy poczucie bezpieczeństwa? Czy inspirującą przygodą, dzięki której można sięgnąć po “nowe”? Czy Twoja strefa komfortu jest szczelnie zamknięta i na wycieczki poza nią nie pozwalasz sobie nawet wtedy, gdy kupujesz kolejną bryzę papieru do biura? Czy też raczej należysz do tych, którzy w zmianie dostrzegają ożywczy powiew i - gdy nadchodzi - są podekscytowani jak przed długą podróżą? Zmiana... Masz w sobie siły i motywację, by sięgać po coś więcej, niż stagnacja?

1807.2018

Dlaczego boimy się prostych rozwiązań?

Proste rozwiązania trudnych problemów, jajko kolumba, węzeł gordyjskiWyobraź sobie, że przed Tobą jest trudny problem do rozwiązania. Jak do tego podchodzisz? Kombinujesz? Sprawdzasz opcje? Sięgasz po coraz bardziej wyrafinowane i skomplikowane środki? Czy wybierasz metodę najprostszą i najłatwiejszą do zastosowania? Niestety najczęściej “proste" odrzucamy na samym początku. Dlaczego? Bo prawdopodobnie mamy głęboko (zapewne trochę ze względu na to, co wpajano nam kiedyś w szkole) zakorzenione, że prosto znaczy źle i nieprofesjonalnie.

2506.2018

Strategia “gorącego kartofla” czyli co się dzieje, gdy nie rozdzielasz odpowiedzialności

Przerzucanie odpowiedzialności z pracownika na pracownikaGorącego ziemniaka nikt nie chce złapać gołymi rękami. Bo parzy w palce. Bo to nieprzyjemne. Bo lepiej odrzucić go na bok lub podrzucić komuś innemu. Tak samo jest z odpowiedzialnością. Jeśli nie została przydzielona do konkretnej osoby, potrafi “parzyć” równie mocno jak kartofel. I nic w tym dziwnego, że Twoi pracownicy chętnie przerzucać ją będą z biurka na biurko. Jak temu zapobiec?